7 gouden regels om je Prikkelbare Darm te verminderen

Een Prikkelbare Darm (PDS) kan je leven behoorlijk verstieren. En het lastige is dat je er zo weinig hulp bij krijgt. Er zijn geen medicijnen of behandelingen voor. Ieder moet het eigenlijk maar voor zichzelf uitzoeken. En dat kan soms een behoorlijk eenzaam en lang proces zijn.


In mijn zoektocht naar het helen van mijn Prikkelbare Darm heb ik ontdekt wat je kan helpen om je klachten stukken te verminderen of zelfs te doen verdwijnen. Ik heb er 7 gouden regels voor opgesteld.


7 gouden regels om je Prikkelbare Darm te verminderen


1. Eet gezond

De meeste mensen met een Prikkelbare Darm weten het wel; je voedingspatroon is van sterke invloed op je darmen. Wat gezond is en goed werkt is voor iedereen weer anders. Wel is het belangrijk om niet een dieet te volgen maar echt je levensstijl te veranderen om goed resultaat te hebben. In de afgelopen jaren ben ik tot deze conclusies gekomen:

  • vermijd zo veel mogelijk brood en pasta (ik neem hier crackers voor in de plaats);
  • koffie kan je Prikkelbare Darm doen toenemen;
  • voeg groenten en rauwkost zo veel mogelijk toe in AL je maaltijden;
  • eet weinig of geen vlees;
  • eet liever meerdere kleine porties dan een paar grote maaltijden;
  • matig alcohol;
  • vermijd zware en vette maaltijden;
  • vermijd hevig gekruide maaltijden.

2. Vermijd spanning en stress

Spanning en stress slaan direct op je darmen. Nu kun je natuurlijk echt niet alle stress uit je leven bannen, maar echt wel veel meer dan je nu denkt. Waarom zou je bijvoorbeeld met iemand omgaan die jou stress veroorzaakt als het niet nodig is? De gouden regel is: wat je kunt veranderen, verander dat. De rest moet je accepteren (en dus ook niet over lopen stressen). Begin er vandaag nog mee. Verder helpt ook CBD-olie om spanning en stress te verminderen (en tegen nog heel veel andere klachten).

3. Geef je verleden een plek

Wat mij is opgevallen is dat veel mensen met darmklachten een moeilijke jeugd of kindertijd hebben gehad en dit nog niet helemaal hebben verwerkt. Vaak heeft dat schade opgeleverd in de vorm van stress, onzekerheid en kwetsingen. Je verleden en alle emoties die hierbij om de hoek komen kijken verwerken, een plek geven en leren loslaten scheelt al enorm in de klachten die je bij een Prikkelbare Darm ervaart.

Lees meer over een Inner Child Journey en hoe je je verleden een plek geeft

4. Verander je mindset

Dit is misschien wel de moeilijkste regel. Veel stress komt namelijk bij ons denkpatroon vandaan. Het is het oordeel of de overtuiging dat iets niet ok of niet in de haak is. Jezelf accepteren zoals je bent en dus geen oordelen hebben over jezelf, is de allereerste stap. Op die manier zul je ook minder oordelen hebben over anderen (ook dit levert stress op voor jouw systeem). Daarnaast betekent het dat je leert accepteren dat niet alles naar jouw hand gezet kan worden. Het is prima als het anders loopt dan je had verwacht. Ga er in mee en wees flexibel.

5. Blijf bewegen

Met hoofdpijn, krampen of diaree denk je misschien niet direct aan een rondje hardlopen. Toch helpt dagelijks bewegen je soepel te blijven, je immuunsysteem op peil te houden en je darmen goed te doorbloeden. Zo houd je je lichaam gezond en voorkom je verkramping. En is sporten echt onmogelijk? Een half uurtje wandelen of lichte oefeningen doen is ook beweging. Daarnaast is het belangrijk om op je houding te letten, zoals tijdens je werk. Zit je altijd in elkaar gedoken voor de computer? Dat is niet fijn voor je darmen. Zorg dan voor meer pauzes of minder computerwerk.

6. Ontspan of mediteer

Mediteren is mijn favoriete manier van ontspannen. Het zorgt ervoor dat je ademhaling dieper gaat, je hartslag vertraagt en je in een diepe staat van ontspanning komt. Het voorziet je lichaam van (licht)energie en heeft een helend effect. Is meditatie niets voor jou? Zorg dan voor een andere dagelijkse vorm van ontspanning. Je lichaam kan namelijk echt niet altijd maar bezig zijn, het heeft rust nodig om op te laden.

7. Doe een healing

Een energetische healing zorgt ervoor dat je zelfherstellend vermogen wordt aangesproken. Je lichaam pakt dit als het ware vanzelf op en zorgt ervoor dat alles in werking wordt gezet om jezelf te genezen. Dit geregeld doen kan een enorm helend effect hebben.

Kijk hier welke healing er binnenkort wordt gegeven




Mijn naam is Natasja Kuipers. Ik begeleid spirituele vrouwen in de midlifefase die het gevoel hebben vast te lopen. Ik help ze om zichzelf weer op de eerste plaats te zetten zodat ze zonder belemmering hun levensdoel volgen en zich weer gelukkig en geïnspireerd voelen.


Kun jij wel wat flow gebruiken?

Schrijf je in voor een GRATIS healing op afstand. Een slimme en gemakkelijke manier om aan je persoonlijke ontwikkeling te werken!

JA, IK WIL EEN GRATIS HEALING!

Gratis Transformatiesessie

Waar zit jouw sterkste weerstand maar ook je grootste uitdaging? Nieuwsgierig?

PLAN EEN GRATIS SESSIE IN!

Laatste Blog Artikelen

Wil je op de hoogte blijven?

Wil jij op een gemakkelijke manier op de hoogte blijven van mijn blogs, kortingen, gratis healings en nieuw aanbod?

Schrijf je dan snel in en mijn tips vallen bij jou in de mailbox!