9 tips om uit je dip te komen

Ken je dat? Je wilt iets veranderen in je leven en gaat vol goede moed aan de slag. Je bent positief gefocust en je gaat eigenlijk best lekker.


Maar dan opeens gebeurt er iets onverwacht en baf.... daar gaan je goede voornemens. Je raakt gestrest en je oude vertrouwende negatieve overtuigingen komen weer om de hoek kijken. Voor je het weet ben je weer aan het malen en zijn al die positieve gevoelens weg. En dat je dan stevig baalt dat je het niet hebt kunnen volhouden helpt natuurlijk ook niet.

Bewust die rotstemming veranderen zorgt ervoor dat je steeds sneller leert om dit om te buigen. We hebben allemaal tegenslag, maar het gaat erom hoe snel je jezelf hier weer uit weet te trekken. Je gelukkig voelen is namelijk vaak een keuze. Ik geef je hier 9 tips die bij mij en mijn klanten goed werken.


1. Zing mee met 'Happy'

Muziek heeft invloed op je emotionele systeem. Een vrolijk nummer beluisteren zorgt dat je dopamine aanmaakt. Dus als je weer eens in een bad mood bent: lekker hard meezingen met 'Happy' of een van je andere favoriete nummers.

2. Beweeg

Dansen, hardlopen, yoga - bewegen is vooral goed tegen angsten en depressies. De positieve effecten van sporten op de psyche zijn te danken aan de toename van neurotransmitters, stofjes in de hersenen die de stemming reguleren. Daarnaast reageer je met een goed uithoudingsvermogen minder heftig op stress. Even je frustratie eruit sporten helpt dus echt.

3. Fake it, till you make it

Wat ik al zei: geluk is vaak een keuze. Je omstandigheden verander je niet, je reactie erop wel. En natuurlijk: je hoeft echt niet de hele dag met een big smile op je gezicht te lopen. Zeker als er iets vervelends gebeurt, moeten je emoties er gewoon uit. Maar daarna kun je kiezen of je in die negativiteit wilt blijven hangen of niet. Een manier is om aan jezelf te vragen hoe je je wilt voelen en vervolgens die emoties bij jezelf oproept. Net zo lang tot je het echt voelt. Als je dit vaak genoeg oefent, begin je het op een gegeven moment te leven.

4. Kijk naar Ralph Smart

Kijk eens naar een video van Ralph Smart en je wordt vanzelf weer vrolijk. Het is fijn om voorbeelden te hebben van mensen die ook het pad van zelfontwikkeling lopen en een paar stappen verder zijn dan jij. Mensen door wie je geïnspireerd wordt. Op Youtube zijn genoeg van dit soort inspiratiefilmpjes te vinden. Natuurlijk kun je ook een boek binnen handbereik klaar hebben liggen voor als je die rotbui voelt opkomen. Zoals de klassieker 'De kracht van het nu' van Eckhart Tolle. Wat jou maar helpt.

5. Begrijp wat er met je gebeurt

Als je weet hoe het mechanisme in je brein werkt dan kun je je valkuilen sneller herkennen. Bij het veranderen van een patroon ga je als het ware nieuwe patronen in je hersenen aanleggen. Dat aanleggen gebeurt alleen als je het keer op keer herhaalt. Net als spieren die opgebouwd en gesterkt moeten worden als je een marathon wilt gaan lopen. Weet dus dat terugvallen erbij hoort en dat dit geen teken is om het dan maar te laten voor wat het is.

6. Mediteer

In meditatie kun je alle negatieve gedachten, je zekerheden en je gehechtheden loslaten. Het is als het ware een oefening in loslaten zodat het in je dagelijkse leven je gemakkelijker af gaat. Aan te raden is om iedere dag te mediteren, ook al begin je met 5 minuten.

7. Neem je gedachten niet te serieus

Het grootste deel van je gedachten zijn negatief en overgenomen patronen. Klopt het dus wel wat je denkt? Negatieve gedachten komen altijd van het Ego vandaan. De stem van de Ziel zal altijd ondersteunend zijn. Neem je gedachten dus niet te serieus. Ze zijn voor een deel zelfs niet eens van jou. Zet er iets positiefs voor in de plaats, zodat je jezelf ondersteunt in plaats van afvalt.

8. Ga de natuur in

In de natuur ben je dicht bij de Bron en daarom ook dicht bij je eigen bron, je essentie. Zeker voor mensen die in de stad wonen is het aan te raden om af en toe de stilte en rust op te zoeken. Het blijkt dat 90 minuten wandelen in een natuurlijk omgeving al heel veel voordeel biedt. Denk aan: minder malende, negatieve gedachten, meer focus en meer psychisch en fysiek welzijn. Als je langer verblijft in de natuur neemt ook je creativiteit, vindingrijkheid en oplossingsgericht denken toe. Reden te meer dus om vaker het groen op te zoeken.

9. Zoek uit wat voor jou werkt

Ieder mens is natuurljk uniek. Zoek daarom ook uit wat voor jou werkt om uit je dip te komen. En schrijf het op! Je hersenen hebben namelijk de neiging om je voor de gek te houden. Als je weer in die negatieve modus staat vergeet je vaak simpelweg wat je moet doen. Leg dus een schriftje aan en pak dit iedere keer erbij als je merkt dat je humeur keldert.


Mijn naam is Natasja Kuipers. Ik begeleid spirituele vrouwen in de midlifefase die het gevoel hebben vast te lopen. Ik help ze om zichzelf weer op de eerste plaats te zetten zodat ze zonder belemmering hun levensdoel volgen en zich weer gelukkig en geïnspireerd voelen.



Kun jij wel wat flow gebruiken?

Schrijf je in voor een GRATIS healing op afstand. Een slimme en gemakkelijke manier om aan je persoonlijke ontwikkeling te werken!

JA, IK WIL EEN GRATIS HEALING!

Gratis Transformatiesessie

Waar zit jouw sterkste weerstand maar ook je grootste uitdaging? Nieuwsgierig?

PLAN EEN GRATIS SESSIE IN!

Laatste Blog Artikelen

Wil je op de hoogte blijven?

Wil jij op een gemakkelijke manier op de hoogte blijven van mijn blogs, kortingen, gratis healings en nieuw aanbod?

Schrijf je dan snel in en mijn tips vallen bij jou in de mailbox!